هشدارهای حسین هوشیار از آثار مخرب موسیقی در هیأت

27 اسفند 1399 | قم

هشدارهای حسین هوشیار از آثار مخرب موسیقی در هیأت

از تبدیل هیأت به استودیو تا بازیگری مخاطب به بهانه رسانه

هشدارهای حسین هوشیار از آثار مخرب موسیقی در هیأت

ذاکر و پژوهشگر حوزه هیأت بر لزوم تشکیل یک کمیته انضباطی برای برخورد سلبی با نفوذی‌ها و برخورد ایجابی با غافلان در حوزه ستایشگری تاکید کرد و گفت: برخی به بهانه رسانه و جذب مخاطب، اصالت هیأت را زیر سئوال برده و هیأت را به یک استودیو تبدیل کرده‌اند و حتی گاهی از مخاطب به‌عنوان یک بازیگر هم بازی می‌گیرند.

به گزارش جامعه ایمانی مشعر، حسین هوشیار امروز در بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های هیأت پژوهی که با موضوع «بررسی ابعاد مختلف استفاده از ابزارآلات موسیقی در هیأت» در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، با بیان اینکه حدود استفاده از ابزارآلات موسیقی را در شرع مشخص کرده است، اظهار کرد: سازه‌های کوبه‌ای همانند طبل، سنج و دمام هستند و باکوبیدن به آن‌ها صدای آن‌ها بلند می‌شود از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و در حد عرف به میزانی که موجب وهن نباشد مورد قبول است چراکه موسیقی و ستایشگری لازم و ملزوم هستند و قرار است در قالب هنر یک پیام به مخاطب انتقال شود اما زمانی که ما از آلات ضربی به آلاتی که خود آهنگساز هستند حرکت کردیم با مشکل روبرو شدیم.
وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی ما موسیقی آوازی است، عنوان کرد: برای این موسیقی در هیأت دو تاثیر کوتاه و بلند مدت را می‌توان درنظر گرفت در تأثیر کوتاه مدت، مخاطب احساس خوشآیندی دریافت می‌کند و به یک حس زیباشناسی ساده انگارانه می‌رسد که گذراست و اگر ساماندهی مورد نیاز را در این زمینه رقم نزنیم توقع ما از هیأت پایین می‌آید و هیأت از یک محل تغذیه به یک محل تخلیه تبدیل می‌شود.
ذاکر و پژوهشگر حوزه هیأت تأثیر بلند مدت موسیقی در حوزه هیأت را بسیار خطرناک خواند و گفت: از کارافتادن و مختل شدن کارکرد هیأت موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این نوآوری می‌تواند موجب انحرافات بعدی در آینده شود.

 

  

 

برخی از هیأت‌های مذهبی به یک استودیو تبدیل شده‌اند


وی ادامه داد: متأسفانه امروزه برخی از هیأت‌ها هم به یک استودیو تبدیل شده‌اند، کسی از یک استودیو توقع کوله‌بار معنوی ندارد درحالی‌که اسم و کارکرد هیأت چیز دیگری است و به ما میراث و تعریف دیگری رسیده، ما پرچم هیأت را هنگام ورود می‌بوسیم و هیأت را حرم اهل‌بیت(ع) می‌دانیم.
هوشیار تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی نیز در آخرین دیدار خود با مداحان فرمودند که هیأت باید هیأت بماند و یکی از نگرانی‌های رهبری به نظر بنده این است که کارکرد هیأت با ورود موسیقی بسیار مورد تهدید است.
وی اظهار کرد: نسل‌هایی که اهل نفس و اشک هستند از پیش ما خواهند رفت و نسل‌های جدیدی می‌آیند که نگاه آن‌ها به هیأت بسیار متفاوت شده و در حقیقت این افراد از هیأتی که ما به بهانه گسترش رسانه‌ها ساخته‌ایم الگو می‌گیرند.
مداح اهل‌بیت(ع) اصالت هیأت را یک خط قرمز دانست و عنوان کرد: ما باید این اصالت را حفظ کنیم چراکه با این اصالت است که می‌توانیم قدرت خود را تقویت کنیم، در دهه‌های گذشته هم جذابیت‌ها و دعوت‌های مختلف وجود داشت اما مخاطب منبر و هیأت را انتخاب می‌کرد.
وی با بیان اینکه برخی به بهانه جذب مخاطب ارزش گهرناب هیأت را از بین می‌برند، مطرح کرد: هر چند ما در فضای مجازی و رسانه کار می‌کنیم اما آنچه که هستیم را به نمایش می‌گذاریم، اکنون افرادی با افراط‌های خود از جمله قمه‌زنی‌ها، لخ‌شدن‌ها و بالا و پایین پریدن‌ها موجب وهن شده است و برخی دیگر هم یک فضای فانتزی از هیأت به نمایش می‌گذارند که هر دو یک لبه قیچی هستند.
هوشیار با اشاره به اینکه هیأت راه خود را همانند یک آب زلال پیدا می‌کند، گفت: ما نباید نگران مخاطب خود باشیم همانطور که گذشتگان این میراث را به ما دادند ما نیز باید این میراث را با حفظ اصالت آن به نسل بعد منتقل کنیم.

 

 

  

 

آثار بلند مدت موسیقی در هیأت بسیار مخرب است


وی با تاکید بر اینکه اثرات بلند مدت موسیقی در هیأت بسیار مخرب است، اظهار کرد: میان آنچه هستیم و آنچه باید باشیم فاصله داریم اما قرار نیست با هر روشی این فاصله را پر کنیم.
هوشیار از حضور برخی از مداحان در استودیو یاد کرد و گفت: محصول ویژه در شرایط ویژه برای مخاطب ویژه با هدف ویژه تولید می‌شود اما نباید از ابزار موسیقی در هیأت استفاده شود چراکه موجب وهن هیأت می‌شود و کارکرد هیأت را تغییر می‌دهد.
وی گفت: وای بر ما اگر حضور مستمع در هیأت کارکرد دیگری به خود بگیرد؛ متأسفانه گاهی برخی افراد برای تولیدات رسانه از مستمع به‌عنوان یک بازیگر استفاده می‌کنند درحالی‌که مستمع به دنبال توشه و حاجت خود است و حتی گاهی گریه، صدا و نشستن مستمع هم از پیش تعیین شده است.
این پژوهشگر عرصه هیأت، با تاکید بر اینکه در هیأت امام حسین(ع) کج‌فهمی از نفهمی خطرناک‌تر است، مطرح کرد: ما باید احترام به مستمع و اصالت مخاطب را برگردانیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در حوزه هیأت به تکلیف خود عمل نکردند چراکه این مجموعه‌ها می‌توانند به سراغ افرادی بروند که با وفاداری به اصالت‌ها و میراث گذشتگان نوآوری می‌کنند و جذاب هستند و از آن‌ها الگوسازی کنند.
هوشیار کمبود یک نهاد نظارتی بر عملکرد ستایشگران را یک خلا مهم دانست و مطرح کرد: در حوزه ستایشگری باید یک کمیته انضباطی وجود داشته باشد تا این کمیته به افرادی که به خواب رفته‌اند تذکر دهد یا اینکه با نفوذی‌های این عرصه به صورت سلبی برخورد کنند.

 

  

نظرات


استانی
برگزیده ها
تولیت حوزه علمیه مروی: منبر پایگاه خوبی...

تولیت حوزه علمیه مروی: منبر پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است

آیت الله تحریری گفت: منبر پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است، اولین چیزی که در مقام تبلیغ باید بدانیم معرفت اولیای الهی است.
22 اردیبهشت، 1401

حاج حسین یکتا: کاروان های اربعین باید با...

حاج حسین یکتا: کاروان های اربعین باید با نگاه راهبردی سفرکنند

در اولین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین نگاه راهبردی، ضرورت ساماندهی و مدیریت اربعین، دفاع از انقلاب اسلامی و توجه به اعتقادات شیعی در پیاده روی اربعین حسینی
20 آبان، 1394

پنجمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کش...

پنجمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور در قم برگزار شد

روضه امام حسین (ع) می‌تواند سطح تحلیل سیاسی در جامعه را افزایش دهد
01 مهر، 1394

حجت‌الاسلام باباخانی: نخستین مهرواره برگ...

حجت‌الاسلام باباخانی: نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی جمهوری اسلامی ایران با عنوان "هوای نو" برگزار می‌شود

باباخانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرهنگ را به مثابه هوا تشبیه کردند که برای تنفس لازم است.
11 آذر، 1400

صادق آهنگران: تلاش برای شهرت، مداح را از...

صادق آهنگران: تلاش برای شهرت، مداح را از نتیجه دور می‌کند

مداح جبهه‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه پرداختن به مسائل مالی در مسیر مداحی برای اهل‌بیت(ع) چیزی جز خسران و ضرر به دنبال نخواهد داشت، گفت: هدف اصلی در این درگاه باید خدمت به اهل‌بیت(ع) باشد و اگر مسائلی همانند شهرت هدف قرار گیرد ما از نتیجه دور می‌کند.
08 خرداد، 1400 | قم

copyright

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای جامعه ایمانی مشعر محفوظ است و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد